Dades i article sobre la manipulació de la informació que fa la Conselleria d’Educació per justificar retallades al model d’escola inclusiva
Les xifres de la nota de premsa d’Ensenyament del 13 d’agost de 2012
Curs |
Total alumnes amb discapacitat a Catalunya | Alumnes amb discapacitat escolaritzats en centres ordinaris | % d’alumnes amb discapacitat escolaritzats en centres ordinaris |
Alumnes amb discapacitat escolaritzats en centres d’educació especial |
2007-2008 |
70,33% | |||
2008-2009 |
70,94% |
|||
2009-2010 |
24.140 | 17.525 | 72,60% | 6.615 |
2010-2011 |
24.576 |
18.207 |
74,08% |
6.369 |
2011-2012 | 26.421 | 19.853 | 75,14% |
6.568 |
Les xifres presentades per Ensenyament el 16 de juliol de 2009 (Pla d’Acció “Aprendre junts per viure junts”)
2008-2009 |
15.668 | 8.800 | 56,2% | 6.868 |
Previsió 2015 |
70% |
Les xifres que publica anualment el Ministeri d’Educació
2008-2009 |
16.564 | 9.696 | 58,53% | 6.868 |
2009-2010 |
17.146 | 10.531 | 61,41% | 6.615 |
2010-2011 | 17.615 | 11.246 | 63,84% |
6.369 |
2011-2012 | Encara no s’han | publicat |
Conclusions:
- El departament d’Ensenyament infla el cens d’alumnes amb NEE, amb la incorporació d’uns 7.000 alumnes que fins ara no tenien aquesta consideració i que naturalment estan escolaritzats en centres ordinaris. Això permet arribar a un percentatge d’inclusió ‘digne’, en relació a la resta de comunitats autònomes. En altres paraules, manipula les dades de forma evident i barroera.
- A més a més, ho fa amb efectes retroactius, a fi que hi hagi una coherència en l’evolució de les dades, ignorant les estadístiques, molt detallades, que publica cada any el Ministeri d’Educació (molt probablement amb dades proporcionades per la mateixa Generalitat, ja que només així s’entén que la xifra d’alumnes amb NEE en centres d’educació especial sigui exactament la mateixa en tots dos casos, mentre que hi ha una disparitat absoluta en la xifra d’alumnes amb NEE a l’escola ordinària).
- El departament ignora també les dades facilitades fa només dos anys i mig per la mateixa administració catalana, amb motiu de la presentació del Pla d’Acció Aprendre Junts per Viure Junts. Segons aquest pla, l’any 2015 s’ha d’assolir l’objectiu d’arribar al 70% de l’alumnat amb NEE escolaritzat en centres ordinaris, partint del 56% que hi havia el curs 2008-2009. Segons la nota de premsa de la Generalitat, en realitat aquell curs i fins i tot l’anterior ja s’havia assolit i superat la fita del 70%. Per tant, si les noves dades s’accepten, el Pla d’Acció, en la redacció del qual van participar un bon nombre d’experts en educació inclusiva, queda en paper mullat. En altres paraules, no cal fer res, perquè ja fa temps que vam arribar allà on volíem.
- A sobre, la nota de premsa del departament d’Ensenyament ni tan sols té la decència de fer la distinció entre alumnes amb necessitats educatives especials i alumnes amb discapacitat. Sap perfectament el departament que un alt nombre d’alumnes amb NEE no són persones amb discapacitats.
- L’única finalitat d’aquesta nota de premsa és fer callar el moviment social que ha fet saltar l’alarma davant els indicis que aquest curs s’està produint una reculada en el llarg i difícil camí encetat fa molts anys per avançar en l’escola inclusiva al nostre país. Alguns d’aquests indicis són la retallada de recursos a les USEE a l’hora que s’incrementen els alumnes adscrits; o la no continuïtat del projecte de reconversió dels centres d’educació especial en centres de recursos per al suport a l’escola inclusiva, amb el cas d’Aspasim com el més flagrant i evident d’aquest canvi d’orientació.
- En definitiva, aquesta nota de premsa, amb dades clarament inflades i manipulades, s’està utilitzant per entabanar als periodistes que s’interessen pel neguit que en aquests moments té el col·lectiu de persones que treballen a favor de l’escola inclusiva i dels drets dels alumnes amb discapacitat.
Documents d’interès:
Carta Consorci BCN-ASPASIM
triangle