ACTIVITATS DE FORMACIÓ PER A LES FAMÍLIES DE SANT MARTÍ

Arxiu en PDF :
Proposta d’activitats Formació de famílies
1. Escola de Persones Adultes La Verneda-Sant Martí escola@edaverneda.org 
C. Selva Mar, 215. 5a planta 08020 Barcelona Telèfon: 93.256.57.79 Fax: 93.266.07.81
1.1 Aprenem nosaltres, aprenen ells i elles
Projecte:
Formació de les famílies basada en els continguts curriculars que estan cursant els alumnes, millorant la pròpia formació i alhora facilitant i promovent que aquests familiars ajudin als nens i nenes en el reforç escolar.
Objectius i continguts:

  • Formar i millorar les competències instrumentals dels familiars dels alumnes dels centres públics de Sant Martí.
  • Facilitar a partir d’aquesta formació un posterior recolzament i acompanyament en el procés educatiu dels familiars cap als nens i nenes.
  • Contribuir a l’èxit educatiu dels nens i nenes del Districte.

1. Tallers específics
Activitats formatives específiques, en funció de les demandes concretes dels familiars i/o dels propis centres. Poden ser molt diverses: idiomes, TIC, alfabetització…
2. “Aprenem nosaltres, aprenen ells i elles”.
Treballem els continguts de les classes en les que es troben els nenes i nenes de primària o secundària per avançat respecte el calendari dels i les alumnes, per tal d’afavorir el suport que fan les famílies a l’hora de fer els deures, per exemple.
3. “Tertúlies literàries dialògiques”
Activitat cultural i educativa basada en la lectura compartida. Es tracta d’una experiència de diàleg igualitari, reflexió i aprenentatge instrumental a partir de la lectura dels clàssics universals. A partir de la tertúlia literària, es donen diversos tipus d’aprenentatge ja sigui d’idioma, literatura, TIC’s…
 Dirigit a:
A pares, mares i familiars dels nens i nenes i adolescents escolaritzats als centres educatius del Districte de Sant Martí.
Quan?:
A determinar amb cada centre educatiu.
Lloc realització:
Als centres educatius de primària i secundària del Districte de Sant Martí.
2. Activitats familiars de les Biblioteques
2.1 Què llegim?
Projecte:
Espai de trobada adreçat a pares, mares i educadors on un especialista en literatura infantil presenta i recomana seleccions temàtiques de llibres sobre aspectes de l’entorn de l’infant (amistat, escola, tolerància, pors…).
Objectius i continguts:
L’objectiu és donar eines per transmetre l’interès pels llibres als més petits i explicar la importància de la lectura en el desenvolupament dels infants.
També hi ha un espai de consultes per compartir aquesta experiència.
Dirigit a:
Activitat recomanada per nens/es amb edats que van de 6 mesos a 3 anys.
Quan?:
A determinar
Lloc realització:
Biblioteques Xavier Benguerel.
2.2 Primeres passes
Projecte:
Projecte que vol familiaritzar els nadons amb el món dels llibres des del primer any de vida.
Objectius i continguts:
Proposta que dota les famílies d’un espai de relació amb el llibre i els seus nadons i els dóna eines per continuar aquesta tasca des de casa.
Això es fa a través de diverses propostes molt sensorials que conviden a mirar, tocar i escoltar: espectacles visuals, audicions musicals i contes-tallers.
Dirigit a:
Pares, mares i educadors.
Quan?:
A determinar
Lloc realització:
Biblioteques de Barcelona Poblenou-Manuel Arranz i Xavier Benguerel.
2.3 Aperitius musicals
Projecte:
Audicions didàctiques per introduir la música als prelectors i ajudar a desenvolupar la seva sensibilitat i creativitat.
Objectius i continguts:
Escoltar, cantar, jugar i aprendre són els eixos dels concerts en els quals tant els nens com els seus acompanyants, junt amb els músics, són protagonistes.
Es recomanen llibres i música adient per als més menuts i que tenen les biblioteques.
Totes les sessions s’acompanyen amb una exposició de llibres relacionats que es poden endur en préstec, a més d’una guia de lectura.
Dirigit a:
Activitat recomanada per nens/es d’1 a 4 anys.
Quan?:
A determinar
Lloc realització:
Biblioteques Xavier Benguerel.
3. Xerrades, Jornades i Tertúlies de la xarxa XJT
3.1 Què ha d’aprendre el meu fill? Reflexions a partir de les proves d’avaluació PISA
Projecte:
XERRADA: Què ha d’aprendre el meu fill? Reflexions a partir de les proves d’avaluació PISA. A càrrec de: Neus Santmartí.
Objectius i continguts:
Molt sovint els pares i mares (i els avis) volem ajudar a aprendre als nostres fills en funciódelque ens ensenyaven a nosaltres, però ben cert que no és el mateix que es demana actualment, a l’era d’Internet. A partir del que es demana a la prova internacional PISA, promoguda perla OCDEila Unió Europea, es proposa una reflexió sobre què han d’aprendre avui els nens i nenes a l”escola i per què.
Dirigit a:
AMPA i famílies en general.
Quan?:
25 d’octubre a les 21 hores.
Lloc realització:
Escola FLUVIÀ, Fluvià, 60.
3.2 Com afrontar la mort d’un ésser estimat
Projecte:
XERRADA: Com afrontar la mort d’un ésser estimat. A càrrec de: Marta Fernández dela Regera
Objectius i continguts:
L’objectiu d’aquesta xerrada és reflexionar sobre la nostra posició envers les pèrdues i les morts de les persones que importen als nostres fills i filles, per tal d’escollir actituds que els ajudin més.
Coneixerem una mica més els mecanismes i fases del dol, parlarem de les actuacions més adients i abordarem els dubtes i les inquietuds que tingueu al respecte.
Dirigit a:
AMPA i famílies en general.
Quan?:
22 de novembre a les 21 hores.
Lloc realització:
Escola L’ARENAL DE LLEVANT, Bac de Roda, 33.
3.3 Aprendre amb l’humor
Projecte:
TALLER: Aprendre amb l’humor. A càrrec d’ Òscar Xavier Galindo.
Objectius i continguts:
Està científicament provat que el riure millora la salut i és fàcilment constatable que millora les relacions socials i familiars. Des de la producció de les diferents endorfines que generen la sensació de benestar, d’alegria, de satisfacció i de plenitud, passant per la reducció arterial, la millora de la funció respiratòria, fins a l’efecte analgèsic sobre els dolors musculars, el riure és quelcom que s’ha de practicar.
En aquest taller crearem un espai íntim, segur i relaxat amb un conjunt de dinàmiques i de jocs que ens ajudin a retrobar la font de la nostra alegria i del nostre benestar i que ens aportarà recursos per practicar després en la nostra vida quotidiana.
Dirigit a:
AMPA i famílies en general.
Quan?:
7 i 14 de febrer 2013 a les 21 hores.
Lloc realització:
Escola ANTONI BRUSI, Sardenya, 27.
3.4 La psicomotricitat relacional: La seva importància i fonaments en la etapa infantil
Projecte:
TALLER TEÒRIC VIVENCIAL DESTINAT A FAMÍLIES: La psicomotricitat relacional: La seva importància i fonaments en la etapa infantil. A càrrec de Verónica Antón.
Objectius i continguts:
Els nens i les nenes es mouen i juguen. És natural, normal i saludable que ho facin ja que aquest és el mitjà privilegiat que tenen per expressar les seves emocions, estats d’ànim, inquietuds, relacionar-se amb els altres, i en general, de conèixer el món.
L’objectiu d’aquest taller teòric vivencial és aproximar a les famílies a aquesta visió del moviment del nen com una necessitat vital per al seu desenvolupament i introduir els fonaments del treball corporal a través de les aportacions dela PsicomotricitatRelacional.
Si bé la pràctica de la psicomotricitat s’emmarca dins de l’àmbit escolar en aquest espai donarem eines a les famílies per explorar juntament amb els seus fills diferents maneres de donar-li lloc al cos en moviment i al joc compartit buscant enriquir l’acompanyament corporal i emocional del nen.
L’activitat de psicomotricitat es desenvolupa en un espai especialment preparat amb materials suggeridors que conviden a l’experimentació, l’exploració motriu, sensorial i emocional. En aquest taller s’introduirà a les famílies en la importància de donar espai i lloc a l’experimentació del nen amb el seu cos i això ho farem des d’un enfocament vivencial, on els pares i mares puguin experimentar algunes d’aquestes sensacions amb el seu propi cos.
Dirigit a:
AMPA i famílies en general.
Quan?:
Dijous 14 de març de 2013 a les 20.00 hores.
Lloc realització:
Escola VILA OLÍMPICA, Carmen Amaya, 2.
Places limitades. Cal inscripció prèvia, si us plau escriviu un mail al correu electrònic següent: marta.fiol@gmail.com
3.5 Trastorns d l’aprenentatge
Projecte:
XERRADA – COLOQUI: Trastorns de l’aprenentatge. A càrrec de la formadora: Ana Sibel.
Objectius i continguts:
Els trastorns específics de l’aprenentatge (TA) són una de les causes més freqüents de rendiment inadequat i fracàs escolar. A més, els infants amb TA poden patir trastorns depressius, d’ansietat i solen tenir l’autoestima baixa com a resultat de les seves dificultats. La detecció i la intervenció educativa precoç actua com a prevenció d’aquests trastorns emocionals secundaris.
La majoria dels TA es manifesten els primers anys d’escolaritat interferint en un aprenentatge específic o en la capacitat d’adquirir hàbits d’estudi, mantenir l’atenció …Als 5-6 anys d’edat probablement no farem un diagnòstic segur però això no és motiu per no iniciar una intervenció reeducativa específica. La intervenció més efectiva és aquella que incideix en els mecanismes cerebrals més bàsics que intervenen en un aprenentatge.
Dirigit a:
AMPA i famílies en general.
Quan?:
Dijous 3 de maig de 2013 a les 21.00 hores.
Lloc realització:
Escola LA MAR BELLA, Pl. St. Bernat Calbó, 2.
3.6 Taller de rialles (Risoteràpia) per a pares,mares,fills/as de 3er a 6è
Projecte:
TALLER DE RIALLES RISOTERÀPIA): Per a pares, mares,fills/as de 3er a 6sé. A càrrec d’ Eulàlia Ferrandis, Risoterapeuta.
Objectius i continguts:
Durant 2 h gaudiràs d’una estona molt especial. Desconnecta de les obligacions, responsabilitats i connecta amb emocions sovint oblidades, gaudeix i juga. Després d’aquest taller:

  • T’hauràs desestressat i relaxat, dormiràs millor, respiraràs millor…
  • Estaràs més content, optimista i amb més bon humor.

Per viure millor, més relaxat, més plenament i més feliç.
Dirigit a:
AMPA i famílies en general.
Quan?:
Dijous dia 9 de maig de 2013 de 18.30 hores a 20.30 hores.
Lloc realització:
Escola BOGATELL, Ramon Turró, 74.
4. Programa de suport educatiu a les famílies 2012-2013 IMEB (http://www.bcn.cat/imeb/accioterritorial/index.htm)
4.1 Accions formatives sobre temes varis adaptables a les diferents etapes educatives
Projecte:
Es programen a l’inici de curs i es fa difusió a totes les AMPA i Centres educatius de la ciutat sostinguts per fons públics).
Objectius i continguts:
Desenvolupar habilitats educatives per impulsar la implicació de les famílies com agents fonamentals de l’educació i dotar les AMPA amb instruments que millorin la seva representació i la participació associativa.
1. Autoritat i límits
Concepte d’autoritat. Establir límits: la importància de la negociació.
Manteniment del pactes negociats, arguments, discurs vàlid, por d’equivocar-nos,penediment, malestar… Com resoldre conflictes amb els nostres fills i filles.
2.La Comunicacióa casa
Què implica una bona comunicació? L’escolta activa entre adults i amb els infants i adolescents. Què podem fer els pares i les mares per generar el diàleg?
Comunicació que dóna seguretat, afecte…
3. Jugar per créixer
Importància del joc per al desenvolupament. Tipus de jocs. Criteris per escollir els jocs i les joguines. Relació entre joc i autoestima, joc i gestió de les emocions, joc i gènere. El joc en família.
4. La feina de l’escola arriba a casa. Hem d’ajudar-los?
Importància que dóna la família a l’escola i a les tasques escolars. Com podem
ajudar els fills i filles sense fer-los la seva feina? Com els podem ajudar a enfocar els estudis de manera responsable? Hàbits i condicions necessaris per treballar a casa.
5. Educar en l’autonomia personal
Significat de l’autonomia personal durant les etapes de creixement. Com podem ajudar els fills i filles a fer-se grans, responsables i autònoms. La comunicació, el diàleg i els límits.
6. Desenvolupament de l’Infant i l’adolescent
Els nois i noies quan creixen passen per diferents etapes amb característiques i necessitats diferents. Conèixer l’evolució ens ajudarà a acompanyar-los en el creixement.
7. Educar en els hàbits a casa: la son, la higiene personal, l’alimentació
Els hàbits són elements essencials en el procés de creixement dels nois i noies.
Espai, temps, ambient apropiat i constància de mares i pares per assolir-los.
8. Ajudar els fills i filles a créixer sans
Costums i horaris que ajuden a prevenir l’obesitat dels fi lls i fi lles. Claus per millorar la dinàmica familiar: fer l’esmorzar i la resta d’àpats més saludables, augmentar l’activitat física i el lleure actiu en família, reduir les hores davant les pantalles i adequar els horaris de la son. Aquesta xerrada fa part del projecte “Prevenció de l’obesitat infantil a Barcelona” (POIBA), de l’Agència de Salut Pública de Barcelona.
9. Educació sexual
Informació, comunicació i confiança, el primer pas. L’afectivitat, l’educació de la sexualitat responsable. Identitat sexual no esperada. Com ho afrontem i com ajudem els fills i filles?
10. Per una infància protegida. Seguretat a la xarxa
Anàlisi i seguretat de l’ús de les TIC a casa. Mals hàbits que s’han d’eliminar i promoció de bons hàbits en relació amb l’ús de la xarxa entre els menors. Context en què es mouen les generacions digitals, riscos i amenaces associades,i eines per afrontar-les.
11. Taller d’estratègia familiar en l’ús segur d’Internet i xarxes socials (Facebook, twitter…) a casa
Taller adreçat a pares i mares amb una acreditació digital de nivell baix-mitjà que els interessi posar en pràctica activitats que proporcionin seguretat a tota la família (entre els quals hi ha menors d’edat) en l’experiència de la navegació per Internet i especialment en l’ús de les xarxes socials. Important: per realitzar el taller cal disposar d’una sala amb taules i endolls per connectar-hi ordinadors. El nombre màxim de persones per garantir el bon funcionament del taller és 18. El taller serà impartit per CESICAT, Centre de Seguretat dela Informacióde Catalunya.
12. Els usos moderats de les pantalles (televisió, videojocs…)
Les pantalles són una font d’entreteniment i d’informació però també de preocupació de les famílies per si els fills i filles en fan un mal ús. Com promoure l’ús racional de les pantalles a partir de la crítica i l’autocrítica? Com podem gestionar a casa els possibles conflictes amb el tema
13. Les activitats extraescolars i de lleure: noves oportunitats educatives
Què entenem per lleure? El lleure com a espai de relació i d’aprenentatge per a la participació. Criteris per a la selecció d’activitats fora de l’escola. Activitats de lleure compartides en família. Les TIC: noves formes de relació i de participació en els espais de lleure.
14. Participació de mares i pares a la vida escolar
Per què és bo per a l’educació dels nois i noies que mares i pares participin a l’escola? Repercussió de la participació de mares i pares en les activitats del centre i de la comunitat educativa, en el rendiment escolar. De quines maneres hi podem participar les famílies? Quina finalitat té una AMPA? Quina finalitat té el Consell Escolar de Centre?
15. Diversitat cultural a l’escola i la convivència intercultural
La diversitat cultural és un fet característic a la nostra ciutat. Coneguem les diverses expressions culturals presents al nostre entorn. Quin paper juguen les famílies a favor de la inclusió i la convivència intercultural a l’escola i al barri?
16. Ho comprem? El repte d’aprendre a consumir en família*
Com és que volem l’última novetat? Ho podem comprar? Sempre fem servir el que comprem? Com podem consumir de forma responsable? I si no m’agrada, em tornen els diners? Què ens trobem comprant? En aquesta xerrada es parteix del consum quotidià:_a partir del diàleg i el debat s’exploren vies per orientar l’educació del consum dels infants i els joves.
17. Jugar o consumir jocs? El repte d’aprendre a conèixer el joc i les joguines*
Sempre necessitem joguines per jugar? Hi ha jocs que ens avorreixen al cap d’uns dies i n’hi ha que ens agraden sempre? Quines competències desenvolupen els fills quan fan un joc de construcció o una botigueta? Com sé que compro una joguina segura i adequada als meus fills?
18. Històries o anuncis? El repte d’aprendre a conviure amb els mitjans de comunicació i la publicitat*
Podem anar de l’escola a casa sense veure cap anunci publicitari? S’emeten els mateixos anuncis a les 5 de la tarda que a les 9 de la nit? Una, dues o tres hores de televisió al dia? Tot s’hi val a l’hora de fer publicitat?
19. Ens familiaritzem amb la publicitat? El repte d’aprendre en família a conviure amb la publicitat*
Taller adreçat a famílies amb la participació dels infants que cursin entre P4 i 2n de primària. A partir de la publicitat es presenta una dinàmica interactiva entre pares, mares i fills, en la qual s’exploren conjuntament eines per realitzar un consum crític, reflexiu i actiu en família.
* Les xerrades 16, 17, 18 i 19 són una proposta de l’Escola del Consum de Catalunya, per tant la sol·licitud s’ha de fer directament a la seva pàgina web (www.consum.cat), a l’apart “Espai d’Educació
Dirigit a:
AMPA i famílies.
Quan?:
A determinar en cada cas.
Lloc realització:
A determinar. Temps per poder demanar les accions formatives fins el 31 d’octubre de 2012. FORMULARI D’INSCRIPCIÓ AL WEB.
5. Consorci de normalització lingüística (http://www.cpnl.cat/xarxa/cnlbarcelona/)
5.1 Propostes de col·laboració amb les AMPA
Projecte:
Col·laboració amb les AMPA.
Objectius i continguts:
Presentar els serveis que pot oferir el CNLB – Delegació de Sant Martí a les AMPA del districte.
Presentació del CNL de Barcelona (Delegació de Sant Martí) i dels objectius generals:
Presentació dels serveis que oferim a les AMPA:

  • organització de cursos de català de nivell bàsic (condicions).
  • proporcionar el servei d’assessorament lingüístic (recursos ling., models de documents, revisió de textos, OPTIMOT…).
  • programa de Voluntariat perla Llengua.
  • opcions de col·laboració: acord de col·laboració.

Dirigit a:
Als pares i mares de les escoles.
Quan?:
A determinar.
Lloc realització:
A determinar.
6. L‘Espai per Créixer és un projecte de la Fundació Arsis (http://www.espaipercreixer.com)
6.1 Escoles de mares i pares de l’Espai per créixer
Projecte:
Les escoles de mares i pares van dirigides a mares i pares que vulguin treballar les seves habilitats parentals, conèixer el moment evolutiu per el que passen els seus fills, intercanviar experiències i desenvolupar els seus recursos parentals
Objectius i continguts:
L’objectiu del projecte és proporcionar a les mares i pares un espai on treballem les seves habilitats parentals, des de la reflexió i l’intercanviï d’experiències, per tal que cada família pugui trobar el seu propi model parental i desenvolupi els seus propis recursos.
La finalitats dels tallers:

  • Dotar d’eines als pares per prevenir possibles complicacions o conductes problemàtiques en l’evolució dels seus fills

Treballarem transversalment, adaptat a cada franja d’edat dels fills:

  • Les emocions en la família. Educació i intel·ligència emocional
  • Vincles afectius càlids, protectors i estables.
  • La comunicació familiar
  • Els hàbits, rutines, normes i valors
  • Autoconcepte, autoestima i seguretat personal dels pares i fills
  • Educar en l’esforç i la perseverança
  • Relació amb l’escola
  • La parentalitat positiva

Dirigit a:
Les escoles de mares i pares estan dividides per franges d’edat, mares i pares de fills de 0 a 3 anys, de 3 a6 anys, de 6 a 12 anys i mares i pares amb fills adolescents. Les escoles estan formades per quatre sessions d’una hora i mitja cadascuna.
Quan?:
A determinar.
Lloc realització:
L’Espai per Créixer treballa a través de la xarxa de serveis socials, centres cívics, escoles i empreses que s’impliquen en el projecte i que necessiten donar resposta als seus usuaris en la línia dels serveis que oferim.
7. Castellers de Barcelona (http://castellersdebarcelona.cat/)
7.1 Xerrada divulgativa
Projecte:
Xerrades per tal de divulgar l’activitat castellera.
Objectius i continguts:
El contingut de la presentació és el següent:

  • Origen dels castells
  • Valors associats als castells. En aquest punt fem molt èmfasi en aspectes com: treball en equip, esperit d´autosuperació, col·laboració i no rivalitat amb les altres colles, integració a tots nivells (edat, sexe, origen i complexió física), etc
  • Organització i funcionament d’una colla castellera
  • Estructures castelleres: tipus de castells i tipus de pinyes, així com les diferents posicions que es poden ocupar dins d’una pinya en funció de la complexió física de cada persona

L’objectiu d’aquesta iniciativa és doble:

  • Per una banda divulgar i augmentar el coneixement de l’activitat castellera entre els joves del nostre Districte
  • Fomentar la seva participació, doncs seran convidats a participar de forma gratuïta i voluntària als nostres assajos i actuacions.

Dirigit a:
Adreçades a famílies. L’activitat està oberta a tota la família.
Quan?:
A determinar en cada cas.
Lloc realització:
A determinar.
Contacte:
participa@castellersdebarcelona.cat
8. FAPAC: Xerrades- Col·loqui (http://www.fapac.cat)
8.1 Proposta d’accions formatives
Projecte:
Dotar les AMPA de recursos per facilitar que siguin agents actius i decisoris en la comunitat educativa.
Objectius i continguts:
Desenvolupar habilitats educatives i millora el coneixement en les funcions de representació i participació associativa.

  • Adquisició d’hàbits
  • Preparant pas d’infantil a primària a secundària
  • Preparant l’entrada a infantil
  • Preparant pas de primària a secundària
  • Eduquem la intel·ligència emocional
  • Dir NO també educa
  • Alimentació saludable
  • Desenvolupament de l’Infant
  • Relació entre germans
  • Fer de pares un treball d’equip
  • Som iguals, som diferents
  • Parlem de sexualitat amb els nostres fills
  • Les pors infantils
  • Educació per al consum responsable
  • Jocs i joguines
  • Afavorir l’èxit escolar des de casa

Dirigit a:
Pares, mares i educadors.
Quan?:
A determinar.
Lloc realització:
A determinar.

 General