LA FAPAC DENUNCIA EL PREOCUPANT RETROCÈS DE L'ESCOLA INCLUSIVA

COMUNICACIÓ A LES AMPA
Número: 92
Data: 17/06/2014

La FaPaC denuncia el preocupant retrocès de l’escola inclusiva

  • La federació reclama una voluntat política clara per garantir el dret d’escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials en centres ordinaris, xifra que baixat 3 punts en tres cursos. Actualment, el 61% d’alumnes amb NEE està escolaritzat en escoles ordinàries.
  • La FaPaC alerta de l’incompliment del Pla d’acció “Aprendre junts per viure junts” (2008-2015), encara vigent.
La FaPaC ha denunciat en roda de premsa, avui dimarts 17 de juny, que la Generalitat de Catalunya ha creuat la línia vermella en relació a l’Escola Inclusiva, per les raons següents. Els acords, pressupostos i estructura del Departament d’Ensenyament no garanteixen a tot l’alumnat:
  • El Dret a rebre l’atenció necessària per al desenvolupament correcte de les seves aptituds.
  • El Dret a no ser discriminat a l’escola i a accedir-hi i romandre-hi en condicions d’igualtat amb la resta d’alumnat.
  • El Dret perquè a l’escola assegurin a l’alumne el suport necessari perquè pugui assolir els mateixos objectius que la resta d’alumnat.
  • Impulsar i finalitzar la reconversió definitiva dels centres d’educació especial en centres de referència per a les escoles ordinàries.
Des de FaPaC som conscients, i ho deplorem, que el Departament d’Ensenyament, més enllà de declaracions de principis i bones voluntats només expressades verbalment, fomenta que l’Escola Inclusiva no sigui ni real ni possible, alhora que estem convençuts que no ens fan anar en bon camí per tal que ho sigui mai.
Un exemple clar del menysteniment del Govern cap a l’Escola Inclusiva és el Pla d’acció “Aprendre junts per viure junts” (2008-2015) amb el qual diu pretendre “afavorir el desenvolupament i l’articulació de bones pràctiques en el conjunt dels sistema educatiu, orientant propostes relatives al desplegament normatiu, a la formació a l’ordenació de recursos i a la avaluació i revisió dels avenços aconseguits”. L’única realitat a data d’avui és que d’aquest Pla se’n sap ben poc, tant del què s’ha fet com del què no s’ha fet.
Ens sorprèn desagradablement i colpidorament que s’anunciïn, en seu parlamentària el 28 de maig 2014, l’elaboració d’un nou Pla estratègic d’atenció a la diversitat en el marc de l’escola inclusiva, sense haver passat comptes sobre l’actual. Des de FaPaC creiem que hi ha un menyspreu evident i reiterat per part del Departament cap els principis de l’Escola Inclusiva.
Un clar exemple es fa palès en l’informe sobre la situació i recomanacions de l’escola inclusiva presentat pel Síndic de Greuges l’octubre de 2013. El Departament d’Ensenyament se l’ha tret del davant iniciant una frívola guerra de xifres i anunciant un increment testimonial en les hores de vetlladors. És necessari no oblidar que, per primer cop en els darrers anys, el percentatge d’alumnes amb NEE escolaritzats en centres ordinaris ha minvat 3 punts en tres cursos consecutius, en comptes de crèixer. Actualment, només el 61% d’alumnes amb NEE està escolaritzat en centres ordinaris.
Tant és així que en la moció del dia 5 de desembre 2013 sobre l’escola inclusiva aprovada per tots els grups parlamentaris, el Parlament insta també el Departament d’Ensenyament al compliment de les recomanacions del Síndic, entre altres.
Per tot plegat, la FaPaC exigim el desenvolupament urgent d’un veritable sistema educatiu en igualtat d’oportunitats per a tothom. L’Escola Inclusiva és el motor de canvi de l’escola i de la societat i implica aconseguir que els alumnes puguin aprendre en condicions d’igualtat malgrat les seves diferències en els centres ordinaris
.
 General